Jeles napok avagy a karcsonyi nnepkr
Mit keres nprajzi rs egy evanglikus lapban ?! Egyrszt az rdekldsedet, msrszt nem ll tvol egymstl a keresz-tny let a npi kultrtl. S br igaz, hogy szoksaink szerves egysgben fejldtek azzal a keresztnysggel, amelyet a reformci ta mr katolikus vallsnak neveznek, tveds azt hinni, hogy a puritn evanglikus polgrok kivetettek minden “cifra” hagyomnyt letkbl. Sok szoks evanglikus falvakban is tovbb l. Egy Szabolcs megyei eredetmonda szl kedvesen az nnepek, vallsok szerinti megoszlsrl:
“Elment hrom pap vndorolni, nnepet keresni. Reformtus, rmai, grg. A reformtus ment csizmba, a rmai ment cipbe, a grg ment bocskorba. Elrtek egy nagy vizet, le kellett nekik huzakodni. A reformtus tment, nem kellett neki huzakodni. A rmai a cipjt lehzta, gy ment ltall, a grg pedig a bocskort fzte. Tl a vizen a rmai hamar flhzta a cipjt, ment a reformtus utn, igyekezett. A grg meg fzte a bocskorjt, htramaradott. A reformtus rt oda legelbb, a sznit az nnepeknek kivlogatta. A rmai is sszeszedte a javt, a grg pedig flmarkolta az egszet, ami maradt, apr-csepr. Ezrt van a grgknek sok nnepe. Azt mondta a grg: n viszem mindet, nem hagyok egy cseppet se!”
Hagyomnyaink s szoksaink egy rsze abban a rgmltban gykerezik, ahol az egyhzi liturgia s a pogny nnepl szoksok szerves egysget alkotnak. Minden primitv kzssgben a vallsnak az let rendezsben komoly szerepe van. Az nnepekhez ktd szablyok betartsa nem csupn nneplst, a szrke htkznapokbl val kilpst jelentett, hanem komoly letszablyoz rendszert, s gyakran az giekkel val kommunikls egy formjt. Mint majd ltjuk ezeken a napokon sok metafizikus elemen prbltak rr lenni jsls, mgikus varzsls ... stb. tjn, amelyet olyan szigor formali-ts jellemzett, hogy annak elvtse boldogtalansgot, szeren-cstlensget stb. hozhatott a hzra. Az egyhz a mr emltett ers befolysa miatt az nnepek fltt is “uralkodni akart”, gy bizonyos szoksokat megszentelt, vagyis egyhzi nnepp emelt, - hogy ezzel is maghoz desgesse a hveket -, bizo-nyosakat pedig eltrt; a folyamat azonban fordtva is mkdtt: bizonyos egyhzi szoksokat idvel az egyhz kivetett, de megmaradt a np hagyomnyaiban.
Mit jelentett, s jelent ma is az nnep? A fcm szavaival lve az nnep volt a szent, a htkznapok pedig a profn. A szent kezdetekben olyan trgyakat, helyeket jellt, amelyeket fltve vtak az evilgi “hatsoktl”. Ilyen rtelemben az nnepnapok is szentek (s ez most fggetlen a “szent” fnv katolikus hasznlattl), amelyeket a profntl, azaz a htkznapitl, a kznsgestl kellett vdeni. Miben nyilvnult meg mindez? Az nnepi ltzetben, az adott napon a munka elhagysban, nnepi telek fogyasztsban …stb.
A kvetkezkben flsorolom a tli nnepkr jeles napjait:
Andrs napja (november 30.), Borbla a hajadon lnyok, a bnyszok s tzrek vdszentje. nnepnapja december 4-e. Mikls (december 6.), Luca napja (december 13.), Tams napja (december 21.), Karcsony, Istvn napja (december 26.), Aprszentek napja (december 28.), Szilveszter (december 31.), Kiskarcsony (janur 1.), Vzke-reszt (janur 6.). December 28-a Jnos napja, mg ma is sok helytt a borszentels nnepe. Rszletesebben a hely szke, vagy inkbb a tma bsge miatt csak nhnyrl rok.
Mikls (december 6.): A kiszsiai Myrban l Szent Mikls pspk a keleti egyhz legtiszteltebb szentjei kz tartozik. A grg katolikusoknl emlknapja mg ma is ktelez nnep, mg a rmai egyhz a 16.sz. vgn eltrlte annak ktelez jellegt. Mikls pspk jttemnyeirl vlt nevezetess, s lett a halszok, rvszek, vzimolnrok ill. a folyk mell teleplt magyarorszgi bencs aptsgok vdszentje. Ma kt arc Mikuls l a hagyomnyokban ill. a ktfle elem legtbb helyen sszeolvadt: egyik a szent pspk legendjval sszefgg, jjel titokban ajndkot osztogat jsgos regember; a msik a szmonkr, felelssgre von, bri szerepet magra lt alak. Dunntlon a kzelmltig lt a szoks, hogy Mikls napjn a legnyek, st ns frfiak is bekormozott arccal, kifordtott bundban lncot csrgetve ijesztgettk a gyerekeket s nagyobb lnyokat.
Csknyban a Mikls-jrsban mr kt alakoskod vett rszt. Az egyik Szent Miklsnak, a msik rdgnek (vagyis krampusznak) ltztt. Mikls hossz bundt viselt, kenderszakllat ragasztott, derekt lnccal kttte krbe, botot vitt a kezben; az rdg rossz ruhba ltztt, nha szalmbl ppot is ksztettek a htra. Az rdg vesszkorbccsal fenyegette a gyerekeket, nagyobb lnyokra r is vert.
A Mikls-napi bri szerepnek egy msik megnyilvnulsa (amely valsznleg a kzpkori dikhagyomnybl ered), amikor a pspkt megszemlyest figura ksretvel egytt felkereste a hzakat, a gyerekeket vizsgztatta, megimdkoztatta majd bntette s jutalmazta. A lnyoknak, menyecs-kknek sorban kellett meggynniuk, hogy ki a szeretjk, aludtak-e vele...stb. Gimesben mg a hetvenes vekben is lt a szoks, s a Mikulst alakt legny a kvetkez versikt mondogatta:
Jani, Mari, Piroska Tudjtok-e mi van ma ? Hoz az reg minden jt Piros almt sok dit. Ht mg mit, ht mg mit ? Frissen vgott suhogt.
Az ajndkoz piros Mikuls falvainkban kb. 50 ve terjedt el haznkban. Bkn pldul, ahol nhny vtizede mg “lncos Mikuls” jrt hzrl-hzra, ma mr “ajndkoz-piros” Mikuls kopogtat be az ajtkon.
Bukovinban a npi megfigyelsek szerint ilyenkor kezddtt az “igazi tl”, vagyis a hess, ezrt gy tartottk, hogy “Mikls megrzta a szakllt.”
Luca napja (december 13.): Lucia szintn a katolikus egyhz szentjei kz tartozik, aki a legenda szerint, szzessget fogadott, lett Krisztusnak szentelte. Kevs olyan jeles napunk van, amelyhez annyi hiedelem s szoks kapcso-ldik, mint a Luca naphoz. n most csak nhnyat emltek kzlk. A nphit ktfle Luct ismer: a jsgosat s a boszorknyosat. A nphagyomnyban az utbbi terjedt el. Luca-asszonyrl mr az 1875-s vbl is van feljegyzs: “Minthogy Sz. Lucza a jmbor asszonyokat s lenyzkat letben olykor meglepte, jra serkentette...” E naphoz kt-het termkenysg varzsls, hzassg-, hall-, idjsls, vagy bizonyos ni munkk tiltsa s a lucaszk ksztse.
Luca napjn az els ltogat meghatroz volt, hiszen ha az frfi volt, gy azt mondtk, hogy az llatszaporulat bika lesz, ha ni, akkor sz. E naphoz ktdtt a tykok termkenysg-varzslsa, s ezzel fggtt ssze a fons, varrs tilalma, mert gy gondoltk, ezzel bevarrjk a tyk tojkjt. Ezzel szemben mondkkkal, mgikus varzslsokkal prbltk nvelni a tojshozamot.:
Pipi, pipi pipikm, Gyertek el picikm ! Fijas tingirimet adom, Tik meg nekem tojst attok...
mondogattk Berettyjfalun a tykoknak Luca reggeln s kzben legalbb htfle magot szrtak eljk elesgknt. Mindehhez, mint hasznos cselekedet trsult a lops, vagyis minden gazdasszony szomszdjtl elcsent egy mark szalmt s egy tojst, amelyet beletett a tojfszekbe, mikzben ezt mondta:
“A mi tykunk tojogjjon, a szomszd kotkodjjon !”
Dl-Dunntlon klnsen npszer volt a Luca napi kotyols. (Bizonyos helyeken luczs ill. palzols nven emlegetik.) Ilyenkor a 8-12 ves figyerekek hzrl hzra jrva nekeltk s mondtk a termkenysgvarzsl mgikus szvegeket. A szalmacsutakot a hz ajtajban letettk s rltek, vagy rtrdeltek, gy, hogy kzben a fenekket hozztgettk. Egy darab ft is tartottak a kezkben, amelyet gy kellett szrevtlenl ellopniuk. gy krdeztk meg az ajtban: “Szabad-e luczni?” Ha a hzigazda beengedte ket a szo-bba, akkor letrdeltek a szalmra s hossz verset mondtak. Utna egy flmark szalmt sztszrtak a szobban, egy rszt ksbb a tykok al tette a gazdasszony. A hziasszony a termkenysgvarzslsrt pnzt vagy gymlcst adott nekik, amelyet ha kevsnek talltak, akkor tkot szrtak a hzra ilyenkppen: “Egy csibjk legyen, az is vak legyen !”
A Luca napot a magyar nyelvterleten gonoszjr napnak tartottk, ezrt klnbz trkkkkel vdekeztek a boszor-knyok ellen. A boszorknyok flismersre ksztettk a luca-szket. Ezen a napon kellett elkezdeni, s karcsonyig kellett befejezni annak ksztst, amelynek alakjt, formjt szigor elrs szablyozta. Pereszlnyben pldul kilencfle fbl kszlt. Azt tartottk, hogy a karcsonyi misn a szkre llva fl lehet fedezni ki kzttk a boszorkny. Menasgrl, egy szkely kzsgbl val K. Rza nni, akirl gy hrlik megmutatta a falunak ki a boszorkny:
Kvncsisga vezette arra az elhatrozsra, hogy frjvel Lucaszket kszttetett. Karcsony napjn kendje al dugta, s elindult vele az jfli misre. Sokan voltak a templomban, gy csak kzpen tallt helyet. Imdkozott szent alzattal, majd vatosan lehelyezte a szket s rllt. A remekm azonban abban a pillanatban reccsent egyet s levetette magrl Rza nnit, aki nekiesett az eltte llknak, s tbbet kzlk fellktt. Tmadt nagy riadalom, s valaki elkiltotta magt, hogy “ott a boszorkny”! Az asszony hirtelen flkapta a szket, meneklt ki a templombl, s ids kora ellenre gy futott, hogy a lba alig rte a fldet. A falu npe pedig sza-ladt utna kiablva. Volt aki ltta a szarvt, ahogy a kendje alatt pposodott, msok pedig eskdtek r, hogy a farka lgott ki a szoknyja all. Szegny asszony llekszakadva rontott be a hzba, s reteszelte be az ajtt, de a tmeg mr ott kiablt s drmblt az ablaka alatt. A kemence mellett szundikl frje felb-redve a nagy lrmra, s ltva kifulladt felesgt, csak annyit mondott csendesen: “Haj Rza lelkem, n ezt mn rgen tudtam, hogy te vagy a boszorkny”.
A Drvaszgben gy tartottk, hogy a szintn karcsonyig elksztett lucaingben is fl lehetett fedezni, kiben rejlik a boszorkny.
E napon jrtak a Luca-napi alakoskodk. Maga a szoks, hogy a fik vagy a lnyok titokzatos leplekbe bjva termszetfeletti lnyek kpben ijesztgettk a falu npt, ms jeles napokon is szoks volt. Luca napon fehr lepelbe bjtak, s azrt jelentek meg, hogy ellenrizzk, vajon betartjk-e a munkatilalmat.
“Eccer egy asszony tment a szomszdba, ht ltja, hogy a szomszdasszony mos. Mongya neki: - H maga mos ? Mma Luca van! - mire a Luca-puca eljn, addig hacc kimosok. Ahogy azt kimondta - ppen kezibe vt a sulyok- kv vt.” (1969 -Soltvadkert)
A Luca napi alakoskodk klnsen bszkk voltak arra, ha szemlyk nem tuddott ki. Ezrt nmn jtszottak. Miku-lsokhoz hasonlan a Luck is ktarcak: hol faggatdznak, bntetnek, hol ajndkot osztogatnak.
Mg nem lttam, br szvesen megnznm, hogy hogyan zajlik a legnyek Luca-napi mkja. Leszedtk s elcserltk a lnyos hzak kapuit, szalmval torlaszoltk el a bejratot, vagy ppen sztszedtk a szekeret, majd sszeraktk a hztetn.
Karcsony (december 24.) estje szmos hiedelmet vonz maga kr. Ezek tbbnyire mg a keresztnysg eltti idkre nylnak vissza, vagyis a tli napfordulval kapcsolatos mgikus eljrsok, de mra mr keveredtek az nnep keresz-tny elemeivel.
Ezen a napon tilos volt erdn, mezn tevkenykedni, mindenki csak a hz krl dolgozott. Tilos volt klcsnadni s klcsnkrni, mert az elvitte a gazda hasznt. Ugyangy nem volt tancsos varrni, foltozni, nehogy hlyog legyen a gazdasz-szony szemn. A j szaporulatot segtette, ha lencst fztek a jszgnak, vagy ha megveregettk ket. Ha az llatok ezen a napon bal oldalukon fekdtek, hossz, hideg tlre lehetett szmtani.
Ha karcsony “bjtjn” kukorkol a kakas, szmtani lehetett arra, hogy valaki meghal a hzbl. “Szerencss” volt, aki ppen karcsonykor halt meg, mert akkor bnbocsnatot nyert.
Az esti vacsornl mindennek meg volt a maga elrsa s jelentse. Pldul jelentsge volt a szpen hmzett karcsonyi abrosznak is, amelyet kizrlag erre az alkalomra hasznltak. Az nnep fontos kellke volt az asztalon a kenyr, s valahol a kalcs. Jelentsge volt annak is, hogy az asztalra kerl kenyr egsz legyen, hogy a teljes esztendre bven legyen. Az asztal al sznt, szalmt tettek, hogy a gazda majd azt tegye az llatok al, ezltal biztostva egszsgket a kvetkez esztendre.
Az almnak karcsonykor sokfle mgikus szerepet tulajdontottak. A palcoknl pldul egy almt annyi fel vgtak, ahnyan voltak a csaldban, s mindenki kapott belle, hogy sszetartson a csald vagy ha valaki eltvedne hazatalljon. A karcsonyi dievs szles e hazban elterjedt szoks volt. Az egszsges di egszsget, a rossz betegsget jelentett. Szoks volt a didobls. Jelentsge, jelentse tjanknt klnbztt. Nyitragerencsren ezt mondtk:
“des angyalkim megajndkoztatok ervel, egszsggel, n megajndkozlak egy-egy dival.”
Npszer karcsonyi szoks volt magyar nyelvterleten a kntls s a betlehemezs. Amikor 24-n az ifjak kntlni mentek, az annyit jelentett, hogy krbejrtk a falut, kszntket mondva, s nekelve. Mind-ezrt ltalban jutalmat krtek s kaptak. Ilyen szmunkra is jl ismert kntl nek a Csordapsztorok vagy a Betlehem, betlehem a te hatridba kezdet.
Barcasg falvaiban szoks volt, hogy ngy-t kisfibl ll csoport felkeresse a rokonokat, szomszdokat, a szlk jbartait, s az ajt eltt kszntt nekeljen. Az albbi neket a gyjtk mr cignyoktl hallottk, akik azonban ezt r-gebben a csngktl tanulhattk:
Felkelk, felkelk szp piros hajnalba, Nyilvn ltom, nyilvn menyorszg kapuja.
Azon emelkedik egy kerek dombocska, Azon nevelkedik egy des almafa.
des az almja, cukros a levele, Hogyne srnk, rnk, hogy kapjak belle.
Az nek elhangzsa utn ltalban valamilyen trfs, ajndkkr kszntt mondtak:
A nagy risnl Kilenc vet laktam, A Vrs tengerbe Nagy halakat lttam. Lttam, az erdbl Kifutott egy rka, Olyan vt a farka, Mint egy mjoshurka.
A vers utn a gazda a gyermekeket hzba hvta, vagy a kszbn osztotta szt az elksztett dit, almt, kalcsot.
n kicsike vagyok, A fogaim nagyok, Megtrm a dit, Csak sokat aggyatok !
A betlehemezs nagyobb elkszletet ignyl dramatikus jtk. Tbb tjanknt vltoz elembl ll, amelyek kln-kln is meglljk a helyket. Ilyen a bbtncoltat betlehemezs, a szllskeress, vagy a Herdes-jtk.
... Jreggelt blcs kovcs! Mrt nem attl szllst ? Mrt nem attl Szzanynknak jszakra szllst ?
Ha n tuttam volna Hogy te vagy Mria, Aranybl is, ezstbl is Szllst attam volna. n pediglen hideg fldre Lefekttem volna. ...
Az ostyahords tbbnyire karcsony bjtjn vagy nhny nappal eltte trtnt. A kntortant az iskols gyerekekkel minden csaldnak megfelel szm ostyt kldtt. Ennek fejbe a csaldok a tant szmra lisztet, babot, tojst, kolbszt, hurkt stb. adtak. Az ostya a karcsonyi vacsora fontos rszt kpezte, amelyet sok helyen mzzel, borssal, fokhagy-mval egytt ettek, st az llatoknak is adtk egszsgvarzsl cllal.
Mikor az r Jzus vilgra szletett, Elszr is mihozznk hasonl gyerek lett, Mint mennyei mester tantott sok jra, Most az ostyasznbe testt neknk aggya.
Hozztk a psztorok sajtot, brnykkot, Mi is azonkppen horgyuk az ostykot Szlljon erre a hzra Isten ldsa.
Az jfli misre ltalban egytt ment a csald. Ekkor kellett magukkal vigyk Luca ta ksztett szket, vagy inget. Ugyancsak e napon kellett megnzni, vajon kivirgzott-e a Borbla-g. A karcsony jfli idjrsbl jsoltak a kvet-kez vi termsre. Jszdzsn pldul gy tartottk, ha csillagos az g az jfli misekor, akkor sok kukorica lesz. Legkedvesebb azaz elkpzels, hogy az jfli mise alatt megszlalnak az llatok s kibeszlik a gazdjukat
A karcsonyfa llts szoksa mai formjban jabb kelet. Nmet protestns szoksnak tartjk, amely haznkba a Monarchia idejn kerlt be, s az 1920-as, 30-as vekben terjedt el. Osztrk nprajzkutatk szerint elterjedsben nagy szerepe lehetett az els vilghbornak, amikor a katonknak kzs karcsonyft lltottak. Nem vletlen, hogy a mr meglv hagyomnyokba ez az j elem olyan hamar be tudott illeszkedni. A magyar np krben ltezett hasonl szoks. Az gynevezett termg a tli napfordul nnepre kiakasztott, term-kenysget jelkpez zld g volt, majd a keresztnysg elterjedse utn j tartalommal teltdtt, s a teremtsre emlkez paradicsomjtk letfjt jelkpezte. A dszek ugyangy ketts eredetek: a rajta csng di s alma a termkenysg, a lnc pedig egyes fltevsek szerint a paradicsomi letfn tekerg kgy jelkpe.
Az ajndkozs szoksa mg ksbbi kelet. Az tulajdon-kppen nem ms, mint a szeretet adsnak szimbolikus jel-kpe. Ajndk szemlynevnk is azt fejezi ki, hogy a szletett gyermek Isten ajndka, szeretetnek megnyilvnulsa.
December 25-e a csald nnepe. Ez is, mint minden nagy nnep munkatilalommal jrt. Leszpden gy mondtk: “Ha ettnk, akkor a tnyrokat sem mostuk el, akkor azt flreraktuk s msnap mostuk el.” Pereszlnyben a hamut, a szemetet nem vittk ki, mert gy vltk, ezzel kivinnk a szerencst a hzbl. Jszdzsn karcsony napjn nem fslkdtek.
Istvn napja (december 26.): Szent Istvnt a keresz-tnyek els vrtanjaknt tartjk szmon. E naphoz ktdik a regls szoksa, amelyet a kutatk a legarchaikusabb szoksnak, a tli napfordulra utal varzsszvegnek tartanak. A dldunntli reglk sorra jrtk a hzakat kcsgdudval, csrgsbottal, s nekeltek. A regsnekek hosszak voltak, amelyeket azonban rszekre bonthatunk. Tartalmaz egy Bekszntt: pl:
Kejj fl gazda, kejj fl, szllott Isten hzodra Sokval, seregvel, vetett asztalval, szrnyas angyalval, teli poharval.... (Boldogfa)
Aztn kvetkeztek a jkvnsgok, a legnyek, lenyok sszeneklse,
... itten tudunk egy legnyt, kinek Jancsi, amott tudunk egy lenyt kinek neve Tercsi ...,
majd az adomnykrs.
lland rsz a dalban, amely az egyes rszeket is elvlasztja:
“Haj reg rejtem, reg, reg, reg rejtem.”
Aprszentek napja (december 28.): Herdes tmeges gyermekgyilkolsnak az emlknapja. Mivel akkor a kisfik estek a szenveds ldozatul, most a lnyokon volt a sor. Aprszentek hajnaln a legnyek alig vrtk, hogy korbcsolni mehessenek. A korbcsot 8 szl fzfavesszbl fontk s ezzel vertk meg azt, akinek jt kvntak. Azt tartottk, hogy akit aprszentek napjn nem korbcsolnak meg, a jv vben beteges lesz, s ha legny nem fog meghzasodni, ha leny nem fog frjhez menni. Lnyos hzakhoz a legnyek gyakran olyan korn mentek, hogy a lenyt mg gyban talljk, s nem egyszer gy megvertk, hogy orvosi beavatkozsra volt szksg. A szoks elfajulsa magyarzza annak elhalst, de “fino-mtott vltozatban” a legnynp mg ma is szvesen kiveri az asszonynpet gybl. Voltak ugyan lelemnyesek, akik elbjtak a megprbltats ell, de mindhiba, mert ket ksbb titkon kilestk, s gy adtk meg a nekik jr verst.
A kisgyermekektl megkrdeztk, hogy hnyan vannak az aprszentek, s addig paskoltk ket, mg meg nem adtk a helyes vlaszt. Ha semmikpp nem tudtk vgl megmondtk, hogy 144 000-n.
Maga a vesszzs pogny eredet termkenysg- s egszsgvarzsl szoks volt, amelyet az egyhz is tvett. A gyermekeket e napon mustrmagrt kldtk a szomszdba.
Mustrmagot jttem krni, Tessk engem jl elverni. (Tiszaht)
Szigetkzben ezen a napon volt a legnyavats. Jelents esemny ez az ifjk letben, mivel a mg be nem avatottak nem mehettek ki nyolc utn, s nem mehettek kocsmba sem. Az erprba alkalmval meg kellett mutatniuk, hogy helyt tud-e llni, hogyan tud dolgozni.
Remlem kedves perceket okoz e nhny sor vgig-olvassa. Mialatt nagyanyinkat, nagyapinkat, esetleg vidki rokonainkat kpzeljk az esemnyek kzepbe, ne feledjk el, hogy a npi hagyomnyok nem sleletek, nem egy tlnk tvol ll, zrt vilg; hanem ez a kultra egy olyan szervesen fejld valsg, amelynek mi is rszesei vagyunk. |