Ha a mgia oktatsrl esik sz, akkor mindig felmerl az erklcsi httr ltnek fontossga. Tantk, blcsek sidktl kezdve figyelmeztetnek r, milyen fontos, hogy csak a megfelel tantvny kezbe kerljenek olyan mgikus eszkzk, melyekkel a vilgra hatssal lehet lenni.
Boncoljuk csak szt ezt a krdst! Az erklcs ltalban egy olyan rendszer, amely segt eligazodni a j s a rossz, a helyes s a helytelen tvesztin. Erklcsi rendszernkre befolyssal van a kor szelleme, a megszoksok, a vallsok irnyelvei s az egyn szabadsgra trekvse. Ezek bonyolult keverke, - mely igazodik s vltozik a szemlyisgnek megfelelen - alkotja azon szablyok sszessgt, melyekkel rendszerint megalapozzuk dntseinket. Ilyenkor ezeket a sablonokat hasznljuk, kmlve ezzel gondolkodsi kapacitsunkat. Ha erklcsnk szerint nem helytelen mondjuk egy lgy meglse, akkor ezt nem gondoljuk t minden egyes alkalommal, hanem sztnbl odacsapunk annak a piszok lgynek. A vilg ms tjain meg pont nem csapnak oda, mert az erklcsi htterk mst diktl.
De nem csak ilyen nagy viszonylatokban trnek el az erklcsi normk. Taln a legkzelebbi bartunknak nem jelent bnt az, ha elcsen valamit a munkahelyrl, hiszen ezt szokta meg. A szlei s a kollegi is gy lnek, szmra ez a termszetes. Neknk meg vekig lehet egy radr hazavitele miatt bntudatunk, pedig vletlen tettk csak el.
Nos nzzk a j s a rossz megfogalmazst. Biztos n is megfutotta mr a maga krt ebben a krdsben s kikttt egy vilgos ponton. De ez a valsgnak csak egy szk szelete s ahogy bizonyra tapasztalta, nem mindig igaz a mostani megtlse sem. Ez bizonytja azt, hogy mg mindig nem tudja, mi a rossz s a j helyes ltsmdja. A helyes ltsmd ugyanis nem is klnbzteti meg ezeket, st, egyltaln nem klnbztet meg semmit sem! Vagyis ha arra a krdsemre szeretnk tkletes vlaszt kapni, hogy: - Hogyan lehet a mgit jra hasznlni? vagy - Mi a fekete mgia? akkor mr a krdsem eleve hibs s magval vonja a hibs vlaszt is.
Teljesen felesleges ht ezen filozflni, keresni az dvzt utat. Ha gy tesznk, akkor mr meg is talltuk azt! Mert aki jra s/vagy rosszra hasznlja a mgit, vagy felmerl benne ennek problematikja, az mg a kettssgben keresi a megoldst. Aki viszont felismeri ennek kiltstalansgt, az "csak" hasznlja marad a tetteknek - immr ktds nlkl. Hiszen tetteinket ltalban valamilyen szndkkal hajtjuk vgre, fggve ez ltal a vgeredmny milyensgtl. rlnk ha sikerl, szomorak lesznk ha kudarcba fullad. Megszabadulva azonban a jra vgystl, cltalann vlhat a cselekvs s bell a "nem cselekv cselekvs" llapota. Ebben viszont teljesen mindegy, hogy tettnk eszkze egy lapt vagy egy mgikus formula.
Az erklcs bklyit gy lehntva, el lehet jutni a tkletes cselekvs llapotba, ahol mr kptelensg hibzni. India blcsessgnek kivonata, a Mahbrata cm eposz is ezt a krdst boncolgatja s tadja az Isteni tantst a Bhagavad Gtban. Emberi gondolkods szmra ez megrthetetlen, csak a bels tlssel bizonyosodhatunk meg rla. |